Telefoondiensten

Corona hulplijnen voor informatie, contact en/of praktische hulp

  • ANBO-telefoonlijn: deze ouderenbond heeft een speciale ANBO-telefoonlijn geopend voor ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus of graag een praatje willen maken.
  • KBO-PCOB-infolijn: deze ouderbond heeft een speciale Ouderen-Infolijn opgezet. Voor al uw corona-vragen, een luisterend oor of een praatje. Maar ook of overleg en (kleine) afdelingsbijeenkomsten door kunnen gaan.
  • Rode Kruis Hulplijn: deze telefoonlijn voor kwetsbaren is voor mensen in quarantaine en thuisisolatie. Zij kunnen er hun verhaal kwijt en advies of extra hulp vragen. Via een formulier kunt u ook direct een hulpvraag doorgeven ook voor de boodschappen. Een vrijwilliger van het Rode Kruis komt dan binnen 48 uur (aan de voordeur) langs. Daarnaast kunnen vrijwilligers zich melden voor een Rode Kruis netwerk om anderen te helpen.
  • Helpdesk Welkom Online: deze gratis helpdesk van het Ouderenfonds is speciaal opgezet vanwege het coronavirus. Zij organiseren dit samen met VodafoneZiggo omdat online contact nu nog belangrijker is. U krijgt er telefonische hulp voor online en digitale vragen. Denk aan uitleg over videobellen en contact houden via social media. Maar ook hoe u online spelletjes speelt met anderen. Zo nodig verwijst men naar de laatste informatie over het coronavirus.
  • Omroep MAX en de Luisterlijn: vragen in een campagne aandacht voor eenzaamheid, angst en zorgen door Coronamaatregelen. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar. Iedereen die zich alleen voelt, zorgen maakt of ligt te piekeren kan terecht. 1.500 getrainde vrijwilligers zitten het hele jaar door, elke dag van de week klaar met een luisterend oor of voor een goed gesprek.
  • CBR Boodschappenservice: het CBR heeft met ANBO en andere maatschappelijke organisaties afgesproken dat hun rijexaminatoren boodschappen doen voor ouderen die door het coronavirus aan huis zijn gekluisterd.
  • ABN AMRO: heeft een Seniorenlijn geopend zodat seniore klanten ook in deze moeilijke tijd zelfstandig financiële beslissingen kunnen nemen. Bellen kan op maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.

Zorglijnen Corona

  • MIND Korrelatie: is met een Hulp- en advieslijn bereikbaar voor mensen met psychische en sociale problemen. Bellen met een expert kan op werkdagen tussen 9.00 en 22.00 uur. Daarnaast beantwoorden deskundigen en ervaringsexperts vragen via een livestream.
  • Mindler: biedt als digitale zorgverlener videogesprekken met psychologen aan via een app. Een afspraak is erg snel gemaakt.
  • Psychologen Loket: biedt gratis psychologische begeleiding voor door corona getroffen Nederlanders. Deze ondersteuning gaat via whatsapp (tekst, audio en video).
  • Slachtofferhulp Nederland: biedt op werkdagen (van 9.00 tot 17.00 uur) telefonisch advies, praktische en emotionele hulp aan naasten van IC-patiënten.
  • Patiëntenvereniging Harteraad: merkt dat het coronavirus bij veel hart-en vaatpatiënten en hun naasten leidt tot zorgen, vragen, onzekerheid en eenzaamheid. De Harteraadlijn is daarom beter bereikbaar voor hun coronavragen en een luisterend voor voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten. Bellen kan nu van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur.
  • Monuta: biedt met een Uitvaart Hulplijn steun bij afscheid nemen op afstand. Dit vanwege de vragen die leven over de coronamaatregelen bij uitvaarten. Bellen kan dagelijks van 9.00 tot 21.00 uur.

Reguliere telefoondiensten

Deze service zorgt ervoor dat u dagelijks of wekelijks gebeld wordt. U kunt dan ook laten weten hoe het met u gaat. Als u onverhoopt niet kunt opnemen kunnen sommige diensten hulp inroepen. Lees hier meer over deze gratis en betaalde telefoondiensten