Buurtbemiddeling

KEaRN Buurtbemiddeling is CCV Plus-gecertificeerd! Lees HIER meer.

Campagne ‘Dat is makkelijk praten’ om escalatie van burenproblemen te voorkomen
Eén op de vier Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn of haar buren. Een deel van deze ergernissen escaleert en mondt zelfs uit in een burenruzie. Buurtbemiddeling kan er dan voor zorgen dat de buren met elkaar in gesprek gaan en samen tot een oplossing komen. Maar hoe mooi zou het zijn als de escalatie voorkomen kan worden?

Buurtbemiddelingsorganisaties in heel Nederland sloegen de handen ineen voor een landelijke campagne met informatie en tips om zelf op een effectieve manier het gesprek aan te gaan. Dat is makkelijk praten!
De campagne start op 12 januari met de lancering van de webpagina www.datismakelijkpraten.nl en een video. Op de webpagina staan vijf stappen die je kunt nemen om tot een constructieve oplossing te komen: blijf kalm, kies het juiste moment, leg uit wat het met jou doet, zoek naar een oplossing waar jullie allebei tevreden mee zijn en maak duidelijke afspraken. Naast de video zijn er posters, flyers en social media posts die de boodschap van de campagne versterken. Daarnaast geven buurtbemiddelaars uit het hele land tips door middel van persoonlijke vlogs onder de hashtag #datismakkelijkpraten.

Marianne Grooten, coördinator buurtbemiddeling Zwolle en lid van het campagneteam licht toe: “Met de campagne willen we voor zorgen dat mensen zich bewust zijn dat een gesprek pas effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment inzet. Het heeft namelijk geen zin om in het heetst van de strijd het gesprek aan te gaan. Je vervalt dan in verwijten en dat werkt niet probleemoplossend.”

HULPLIJN BURENOVERLAST
Burenoverlast? Ook tijdens de coronacrisis is KEaRN Buurtbemiddeling bereikbaar. We maken gebruik van telefoon, WhatsApp, videobellen en e-mail om met u te komen tot een (begin van de) oplossing voor de burenoverlast.
Bel 06 – 152 918 91 (maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 19.00 uur). U kunt altijd mailen naar buurtbemiddeling@kearn.nl


KEaRN Buurtbemiddeling is telefonisch, per WhatsApp en e-mail dagelijks bereikbaar voor vragen en voor nieuwe verzoeken. De coördinator beoordeelt de hulpvraag, maakt de koppeling naar de bemiddelaar en kijkt met hulpvrager en bemiddelaar naar de meest passende manier van contact.

Klik op de foto om het verhaal van Norma
(coördinator KEaRN Buurtbemiddeling) te lezen (d.d. 20 11 2019/Actief)

Heeft u problemen met uw buren? Samen lossen we het op!
Iedereen heeft liever een goede buur dan een verre vriend. Toch kan het gebeuren dat u overlast ervaart van uw buren. Vanwege rommel, stank, geluidsoverlast of onwenselijk gedrag. Dat kan soms een hardnekkige ruzie met de buren opleveren. Het is dan goed om te weten dat de buurtbemiddelaars van KEaRN Buurtbemiddeling u kunnen helpen om een oplossing voor het probleem te vinden. Onze buurtbemiddelaars zijn onpartijdig en goed getraind om u en uw buren samen een oplossing te laten bedenken. Deelname vindt plaats op vrijwillige basis en is gratis.

Bewoners lossen het zelf op
Buurtbemiddeling ondersteunt buren bij het vinden van een oplossing voor hun probleem. Onze buurtbemiddelaars begeleiden de gesprekken, zodat de ruzie niet uit de hand loopt. Overige instanties zoals gemeente, politie en woningbouwcorporatie blijven op die manier zoveel mogelijk buiten het conflict. 

Stap voor stap naar een oplossing
Buurtbemiddeling is bedoeld voor veelvoorkomende vormen van woonoverlast tussen buren. De vrijwillige buurtbemiddelaars gaan stap voor stap te werk. Eerst wordt er altijd afzonderlijk met beide partijen gesproken. Als beide partijen instemmen met een gezamenlijk gesprek, zal met de hulp van onze buurtbemiddelaars een bemiddelingsgesprek plaatsvinden op een neutrale locatie. Tijdens dit gesprek worden oplossingen gezocht die beide partijen tevreden stemmen. Onze buurtbemiddelaars zijn in dit proces strikt neutraal en onpartijdig en hebben een geheimhoudingsplicht.

Waar buurtbemiddeling?
KEaRN Buurtbemiddeling kan worden ingezet in de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen. KEaRN Buurtbemiddeling is gratis.

Contact
KEaRN Buurtbemiddeling is bereiken via buurtbemiddeling@kearn.nl of telefonisch via 0511 – 465200.

Buurtbemiddelaar (vrijwilliger) worden
KEaRN Buurtbemiddeling is altijd op zoek naar bewoners die buurtbemiddelaar (vrijwilliger) willen worden.
Ooit met die gedachte gespeeld? Laat het ons weten! U kunt contact opnemen buurtbemiddeling@kearn.nl of zich direct aanmelden via de KEaRN vrijwilligerscentrale.

In onderstaand filmpje van Buurtbemiddeling Lochum wordt uitgelegd hoe Buurtbemiddeling werkt.

KEaRN Buurtbemiddeling is er voor alle inwoners van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel:

Augustinusga (Stynsgea)
Boelenslaan (Boelensloane)
Buitenpost (Bûtenpost)
Drogeham (Droegeham)
Gerkesklooster – Stroobos (Gerkeskleaster – Strobos)
Harkema (De Harkema)
Kootstertille (Koatstertille)
Surhuisterveen (Surhústerfean)
Surhuizum (Surhuzum)
Twijzel (Twizel)
Twijzelerheide (Twizelerheide)

Aldtsjerk
Burgum
De Tike (deels)
Earnewâld
Eastermar
Feanwâldsterwâl (deels)
Garyp
Gytsjerk
Hurdegaryp
Jistrum
Mûnein
Noardburgum
Oentsjerk
Ryptsjerk
Sumar
Suwâld
Tytsjerk
Wyns, en de buurtschappen Bartlehiem (grotendeels), Gytsjerksterhoeke, Iniaheide, It Heechsân, It Wytfean, Kûkherne (deels), Lytse Geast, Noardermar, Quatrebras, Sânhuzen, Sigerswâld, Skûlenboarch, Sumarreheide en Tergrêft (deels).